موضوع: "اخلاق"

راه كارهای مخلص شدن به چند مورد دیگر اشاره می كنیم

شخصی به امام جواد (علیه السلام) عرض كرد:” چون ده فقیر عیالمند را كمك كرده ‏ام شادم. امام (علیه السلام) فرمود: به شرط آنكه تا كنون یا از این به بعد حبط نكنی. آن شخص پرسید: مگر ممكن است حبط شود در حالی كه من از شیعیان خالص شما هستم؟ امام (علیه السلام) فرمود: با همین كلمه حبط شد. پرسید چرا؟ امام (علیه السلام) فرمود: ای كسانی كه ایمان آورده اید صدقه های خود را با منت نهادن و آزار رساندن تباه نكنید.(1)

و نفرمود: منت و اذیت بر تصدق شدگان بلكه هر نوع منت و اذیت رمز نابودی عمل است و شما كه گفتید من شیعه خالص هستم من كه امام جواد هستم و فرشتگان نگهبان كه دور تو هستند اذیت شدند و همین اذیت سبب حبط و باطل شدن ثواب تو شد.

شیعه خالص، ابوذر و سلمان و مقداد و عمارند. تو كه خودت را مانند آنها می دانی من اذیت شدم. گفتم: چه بگویم؟ فرمود: بگو من از دوستان شما هستم. راوی می‏ گوید: من از گفته خود شرمنده هستم و عذر می‏ خواهم و توبه كردم. امام (علیه السلام) فرمود: با این توبه ثواب به تو برگشت و حبط از تو برطرف شد".(2)

در ادامه راه كارهای مخلص شدن به چند مورد دیگر اشاره می كنیم:

توجه به خواست خدا: اگر بدانیم كه دلهای مردم به دست خداست و او صاحب دل هاست همیشه كارها را برای خدا انجام خواهیم داد و حتی اگر جایی احساس كردیم به حمایت های مردم نیاز داریم از خدا كه دلها به دست اوست می خواهیم محبت را در دل آنان جای دهد وقتی كار برای خدا باشد او دلهای مردم را به راحتی می تواند نرم كند ولی اگر برای مردم باشد معلوم نیست تاثیرگذار باشد به خلاف وقتی كه كار برای خدا باشد و از او بخواهیم تاثیر گذارد كه در این صورت حتما به خواست خدا چنین خواهد شد.

چه بسیار افرادی كه خود را به آب و آتش می زنند كه محبوب مردم شوند ولی باز هم مردم آنان را دوست ندارند و چه بسا افرادی كه بدون چشم داشتی از مردم یا مادیات یا اسم و رسم تنها دل به خدا می سپارند و خالصانه عمل می كنند و در چشم مردم از عظمت و ارزش بالایی برخوردار می شوند مثل علما و شهدای بزرگوارمان پس تنها باید رضای خدا مطرح باشد و رضایت مردم هم از خدا خواسته شود كه او بر هر كاری تواناست.(3)

توجه به بقای كار: اگر بخواهیم تاریخ مصرف كارمان تمام نشود و فاسد نگردد كار را رنگ خدایی بزنیم و چه رنگی بهتر از رنگ خداست؟(4) مطمئن باشیم اگر برای غیر خدا كار كردیم تاریخ مصرف آن دیر یا زود تمام می شود و از یادها خواهد رفت اگر عقلمان را به كار گیریم می بینیم كار باقی بهتر از كار فانی(نابود شدنی) است خداوند می فرماید آنچه نزد شماست نابود می شود ولی آنچه نزد خداست باقی و جاودان خواهند ماند(5) و كار باقی نمی ماند جز اینكه مخلصانه انجام شود.

مقایسه پاداش ها: اگر مردم بخواهند پاداش دهند هر پاداشی كه باشد محدودیت دارد بعضا محدودیت مكانی دارند و بعضا زمانی ، به علاوه پاداش هایی كه مردم می دهند مثل لباس و مسكن و پول و… برای نا اهلان نیز پیدا می شود و آنان هم می توانند از این پاداش ها بهره مند شوند اما اگر كار برای خدا شد پاداش او دیگر محدود نخواهد بود بلكه بی نهایت است هم مادی هم معنوی، اینجا هم اگر سراغ عقل برویم به ما اجازه نمی دهد پاداش های نامحدود را با پاداش های محدود عوض كنیم.(6)
در نتیجه می توان گفت آن كه عاقل باشد و از این نعمت سترگ بهره ببرد همیشه كارهایش را مخلصانه انجام خواهد داد و هیچ گاه دچار ریا نخواهد شد.

به نقل از شبکه قران

دروغ نمی گفت...

اگر از رفتار ما بوی حسین ع استشمام نشود شیعه نیستیم

اگر از رفتار ما بوی علی(ع)و حسین(ع)استشمام نشود شیعه نیستیم

بیانات حجه الاسلام والمسلمین مجتبی اقاتهرانی

چرا باید ما به اسم حسینی باشیم اما در رفتار نه؟

من اعتقاد دارم اگر کسی از رفتارش بوی امام علی(ع)و امام حسین(ع)استشمام نشود شیعه نیست؛ همچنین باید از اعمال خانم‌های شیعه نیز بوی حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) به مشام برسد؛ بنابراین باید مراقب رفتار، گفتار و کردار خود باشیم؛ در چشم، گوش، زبان و همه اعضای و جوارح ما باید صداقت موج بزند. ما هر روز در نماز خود «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعین» می‌گوییم، این ادعاهای ما تا چه اندازه راست است؟ باید واقعا بندگی خدا را کنیم تا مسلمان صادق شویم؛ با بندگی نفس راه به جایی نمی‌بریم.

ایشان  با تأکید بر صداقت و وفای به عهده یاران امام حسین(ع)، گفت: حضرت زینب(س) شب عاشورا نگران شد که نکند یاران امام حسین(ع) نیز مانند یاران امام حسن(ع) او را تنها بگذارند، حضرت فرمود خیالت راحت باشد من اینها را امتحان کردم. امام عصر(عج) هم این گونه است اول ما را امتحان کرده و بعد انتخاب می‌کند، یک رفتار غلط ما کار را خراب می‌کند و از امتحان حضرت رد می‌شویم؛ بنابراین باید بسیار مراقب رفتار و عملکرد خود باشیم.

فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31